Jste zde
Tři králové a lidové zvyky
Magazín:
Liturgické knihy označují den Tří králů již od 4.století tento den svátkem Zjevení Páně. 6. leden a jeho spojení svátkem Tří králů jsou však pozdějšího data a lze říci, že pocházejí z lidových tradic. V evangeliu sv. Matouše se dočítáme, že "Když se narodil Ježíš v Judském Betlémě za dnů krále Heroda, hle, mudrci od východu se objevili v Jeruzalémě a ptali se:" "Kde je ten právě narozený král Židů? Viděli jsme na východě jeho hvězdu a přišli jsme se mu poklonit." Mt.: 2.1,2
V Písmu není na žádném místě uveden počet ani jména Tří králů
V rámci výkladu starokřesťanského prostředí počet mágů, tedy mudrců, kteří se jako první přišli poklonit právě narozenému Kristu, výrazně liší od dvou až do dvanácti lidí. Teprve podstatně později se ustálilo počet mágů na tři osoby, což je pravděpodobně odvozeno od tří darů, které s sebou mudrci přinášeli - v oné době se jednalo o nejdražší a nejcennější suroviny, které bylo možné vlastnit.
Ve středověku dochází k záměně mudrců za krále
K záměně mudrců za krále dochází v dobách středověkých, což souvisí rozšířením uctívání Tří králů, poté, co v roce 1194 jedna z vojenských družin římského císaře přináší z milánského kostela sv. Eusrogia do chrámu v Kolíně nad Rýnem ostatky, které byly považovány za ostatky sv. Tří králů. Prvním autorem, jenž uvádí jména Tří králů ,byl kancléř pařížské Sorbonny Petr Comestor ve 12. století. Jména, která známe dnes, tedy Kašpar, Melichar a Baltazar poznáme ze zkratky C + M + B psané spolu s aktuálním rokem na dveře svěcenou křídou.
Svátek Tří králů může znamenat počátek nového roku
Někteří badatelé se domnívají, že zkratka C + M + B může znamenat latinskou frázi "Christus mansionem benedicat.", tedy "Nechť Kristus požehná tomuto domu." Někteří autorové však zacházejí v interpretaci zachází v interpretaci zkratky C + M + B podstatně dále. Právě letopočet u zkratky může znamenat počátek roku, neboť právě v době zavedení juliánského kalendáře začínal rok i 5. nebo 6.ledna a tento den byla odpradávna spojován byl s pohanským svátkem boha Aiona. Může se tedy jednat i o připomenutí či pokřesťanštění původně pohanského obřadu, který měl chránit dům před démony.
Tradice divadelních her na svátek Tří králů
Divadelní hry v den narození Krista a příchodu Tří králů v době baroka hráli žáci především jezuitských kolejí a byly pro svou bohatou výpravu mezi prostým lidem velmi oblíbené. Některé byly veršované a byly přejímány malými koledníky obcházejícími domy recitujíce mnohá přání.
Průvod Tří králů a jeho tradice
Symboličtí Tři králové často chodívali sami a prapůvodně je představovali mladíci, v pozdějším období pak děti, jejichž masky byly velmi jednoduché, sestávající z papírové koruny, vousy z koudele či vaty a místo vzácného královského roucha pak dlouhá bílá košile přepásaná stuhou, šátkem či provazem.
Zapalování svící v den Tří králů
Navečer v den předcházejícím dni Tří králů se v některých oblastech sešli všichni členové domácnosti a zapalovali shodně vysoké svíce a věřili, že jako první zemře ten, jehož svíce dohoří jako první. Pokud pak kouř stoupal vzhůru, duše člověka se dostává do nebe, pokud klesal k zemi, mohla duše člověka, který ji zapálil přijít do pekla. Velmi zajímavým zvykem je omývání se sněhem pro zajištění bělostné pleti a koupání se v ledové vodě, což mělo zajistit po celý rok pevné zdraví.
AKTUÁLNÍ PŘESNÝ ČAS
Nový obsah
Oblíbený obsah
- 1 of 28
- »»