Jste zde
6. leden | Tři králové
Zařazení do kalendária:
Pro křesťany vrcholí období Vánoc svátkem Tří králů, který připadá podle křesťanského kalendáře každoročně na šestý den v roce, měsíce ledna. Pro křesťanskou praxi však lidový svátek Tří králů znamená Svátek Zjevení Páně. Oba dva svátky však mají zásadně něco společné; a to, že se Bůh zjevuje v podobě lidské bytosti, tedy člověka, konkrétně narozeného dítěte.
Příběh Tří králů a tříkrálová tradice v biblickém naplnění
V příběhu těchto tří osob, tedy našich Tří králů, lze téměř osobně pocítit návrat něčeho neznámého a tajemného, co se do Nového Zákona vplížilo. A jednalo se pravděpodobně o staré židovské mýty, s nimiž se setkáváme i ve Starém Zákoně : „Králové při moři a z ostrovů pocty mu přinesou. Králové Sebejští a Sabejští dary obětovati budou." ; v současném překladu pak tato věta zní : "Králové Taršíše a ostrovů přinesou dary, budou odvádět daň králové Šeby a Seby". (Starý zákon, Kniha žalmů 72,10) O to více nás pak v této souvislosti překvapí slova Zákona Nového, který křesťané chápou jako naplnění Starého Zákona a vyustění jeho slov : „Když se pak narodil Ježíš v Betlémě Judově za dnů Herodesa krále ... mudrci od východu slunce vypravili se do Jeruzaléma… A uzřevše hvězdu, zaradovali se radostí velikou… I všedše do domu, nalezli děťátko s Marií matkou jeho a padše, klaněli se jemu: a otevřevše poklady své, obětovali jemu dary, zlato, kadidlo a mirru.“ (Nový zákon, Ev. Sv. Matouše 2, verše 1, 10, 11, Bible Kralická)
Prastará předpověď Tří králů
Prastará předpověď se naplnila a jsou to právě Tři králové, kteří jsou toho hlavními účastníky : Jak se však dozvěděli o narození Ježíše Nazaretského ? Dnes jsme si vžili archetyp „Betlémské hvězdy“, jakési komety, která se prostě jen objevila na obloze, ukázala Třem králům směr kudy se dát a jim bylo jako zázrakem ihned vše jasné. Tak lehké to však rozhodně nebude : tvar hvězdy s ohonem totiž poprvé v historii lidstva nikoliv zapsal, ale namaloval na fresce Klanění tří králů v Padově italský malíř Giotto di Bondone, inspirovaný zřejmě návratem Halleyovy komety v roce 1301. Následně se hvězda se zlatým ohonem ( kometa ) se postupně objevila na betlémech, zobrazujících svatou Rodinu v chýši s novorozeným Kristem, v jeslích, obklopených volkem a oslíkem, kterému přinášejí dary Tři králové. Nejprve v Itálii, později i jinde v Evropě, a to hlavně v kostelích; později je lze pozorovat i ve světském prostředí, čehož jsou němými svědky tradiční lidové vyřezávané betlémy. Ty nám také říkají, jak lidová fantazie a tvořivost upravila biblická slova : původní hvězdu z Matoušova evangelia tu v podobě komety často doprovázejí vznášející se andělé, kteří však patří do Lukášova evangelia, nikoliv Matoušova. Marek a Jan se hvězdou neobtěžovali navíc vůbec, a tak vlastně nevíme, jak to doopravdy bylo. O betlémské hvězdě nehovoří ani apokryfní evangelia, tedy evangelia nezahrnutá do Nového zákona, oč máme celou zápletku ještě zapletenější.
Celou situaci s Betlémskou hvězdou se pokouší vyřešit odpradávna mnoho vědních i pseudovědeckých oborů
Celou situaci s Betlémskou hvězdou se pokoušejí vyřešit snad již odpradávna astrologové, dějepisci, historikové, astronomové i ufologové a dodnes se zatím nikomu nepodařio uspokojivě vysvětlit, o co se tehdy vlastně – a kdy vlastně – jednalo, neboť máme dodnes problém s tím, kdy se vlastně Kristus narodil. Jako jeden z mála prvních astrologů se zápletku pokusil rozplést německý učenec Johannes Kepler (1571-1630) působil mezi lety 1600 a 1612 v Čechách. V rožmberské knihovně Petra Voka i v jiných knihovnách té doby bychom našli latinský spis Johanna Keplera vydaný v Praze roku 1606 tiskem Pavla Sessia s předlouhým, tehdy módním stylem názvu : "De Stella Nova in pede Serpentarii, et qui sub ejus exortum de novo ini it, trigono igneo. Libellus astronomicis, physicis, metaphysicis, meteorologicis & astrologicis disputationibus, & plenus. Accesserunt I. De stella incognita Cygni: Narratio astronomica. II. De Jesu Christi Servatoris Vero Anno Natalitio, consideratio novissimae fententiae Lavrentii Susligae Poloni, quatuor annos in ufitata Epocha defiderantis". známým jako "De Stella Nova in Pede Serpentarii" - Nová hvězda v noze Hadonoše. V tomto díle Keppler popisuje hvězdu objevenou v noze souhvězdí Hadonoše, kterou označujeme jako Keplerova supernovu (SN 1604) - jednalo se o objekt viditelný již od roku 1604 pouhým okem, se ztrácející se svítivostí, vzdálený 20.000 světelných let od Země. Pozůstatek z Keplerovy supernovy je považován za jeden z prototypických objektů svého druhu a je v astronomii stále předmětem důkladného studia. První dodatek k dílu De Stella Nova ... Johannes Keppler věnuje objevené hvězdě v souhvězdí Labutě, druhý dodatek pak astronom zasvětil rozboru díla Laurentia Suslygy, polského historika, zabývající se chronologií dějin včetně snahy o zjištění přesného data narození Ježíše Krista. Se Suslygovým dílem Keppler vede polemiku a opírá se především o nově objevenou novou v noze Hadonoše z roku 1604 poblíž planet Jupiter, Saturn a Mars a jí o několik měsíců předcházející konjunkcí Jupiteru a Saturnu ve Střelci roku 1603. Keppler přichází na to, že velká tedy třikrát se opakující konjunkce Jupiteru a Saturnu ve znamení Ryb v roce 7 př.n.l.. byla znamením objevení hvězdy betlémské, která navigovala v Matoušově evangeliu tři krále do Betléma k narozenému Kristu. Tato konjunkce planet, která se opakuje každých 800 let byla z astrologického hlediska vždy velmi zajímavá a oznamovala změnu v lidských dějinách či narození člověka, který dokázal výrazně pohnout kormidlem dějin v celosvětovém měřítku. Keppler však konjunkci samotnou za "hvězdu betlémskou" pravděpodobně nepovažoval, neboť jako teolog velmi dobře věděl, že evangelium hovoří o "hvězdě" v jednotném čísle. Jaký však měl Keppler ve skrytu duše pragmatickiý názor se již nedovíme - ve své době by totiž zpochybnění textu evangelia mohlo mít pro kohokoliv vážné následky. V současnosti si však můžeme být jisti, že Tři králové; tedy samotný příchod tří mudrců z Východu, se nekonal téměř zcela jistě na základě uzření jakékoliv komety nebo čehokoliv podobného - a velmi pravděpodobně se i astrologické úkazy v oné době posuzovaly jiným způsobem, než je tomu v současnosti. Emeritní papež Benedikt XVI. ( pontifik 2005–2013 – rezignace ) se v souvislosti s Betlémskou hvězdou vyjádřil následovně :
" Tuto Hvězdu nehledejte dalekohledem obráceným k obloze, tuto Hvězdu hledejte dalekohledem srdce ... "
Význam darů, symboliky a počet Tří králů
Dříve, než si připomeneme o jaké osoby, či kdo vlastně Tři králové byli a kolik jich vlastně bylo, pojďme se společně zamyslet nad dary, které Tři králové novorezenému Kristu přinesli jako dary :
ZLATO : je nejušlechtilejším kovem a je symbolem nejen bohatství a hmotných statků, ale i čistoty a vzácnosti a něčeho, co není příliš obvyklé - zlato je titiž v zemské kůže velmi vzácným prvkem.. Samotný vznik zlata dodnes všeobecně spojujeme s hvězdnými procesy : s explozemi supernov a s kolizí neutronových hvězd. Tyto pak poskytují dostatečnou energii k tomu, aby protony a neutrony mohli zahájit sloučení do podoby poměrně těžkého atomu zlata ( Au ).
KADIDLO : Vůně kadidla navozuje slavnostní atmosféru při mnoha náboženských rituálech a rovněž tak i
MYRRHA : myrha patří mezi silně aromatické látky. Navíc všechny tři dary, tedy zlato, kadidlo a myrha patří mezi tehdy velmi vzácné látky, jimiž se i léčilo, kadidlo navíc patřilo k preventivním prostředkům. Legenda o Třech králích je v křesťanském povědomí hluboce zakořeněna a dostala se i do politiky :
SYMBOLIKA : Tříkrálová deklarace byla slavnostním prohlášením českých poslanců vídeňské říšské rady a zemských sněmů historických zemí Českého království z 6. 1. 1918, v němž byly formulovány cíle boje za národní osvobození českého a slovenského národa. Tři postavy lze chávat jako základní archetypy "trojky" v křesťanství; jedná se o klíčové číslo křesťanské symboliky. Mládí, stáří, dospělost, údajně tři rasy - Evropská, Asijská a Africká; symbolika je v trojjedinosti Boha, tři členové rodiny ( Matka, otec, dítě ); tři lidé mohou svobodně vyjádřit diskuzi, kdy si mohou odporovat atd. Některé církve pak uvádějí krále čtyři, jiné 12; tedy 4 x3 = 12 apoštolů či 12 rodů Izraele, avšak jen tři byly oblíbené; jen tři apoštolové byli Kristovými oblíbenci. Černý král se v umění pak ustálil, kdy se církvi velmi hodilo, aby v souvislosti s dobýváním nových kontinentů dala najevo celosvětové poselství Kristovo.
POSELSTVÍ : Poselství Tří králů doposud nebylo zcela dešifrováno - Tři králové nám tedy i přináší i kousek pradávného tajemství a víry, že stalo něco neobvyklého. Evangelium sv. Matouše totiž praví, jak víme, že přišli z východu, a že Ježíše považovali za někoho velmi neobvyklého. Byli to však lidé, klteří tvrdili, že se astrologií zabývali odpradávna, a že se nikdy nemýlili. Tvrdili, že se jim zjevila "hvězda" neobvykle jasná a vzácná, což bylo důvodem k tomu, proč se rozhodli ji následovat. Museli překročit několik řek, překonat 1200 kilometrů, 2 pouště a počasí ... Pak dorazili do Jeruzaléma, kde požádali tehdejšího ( údajného ) krále Heroda, aby jim sdělil, kde se nachází právě narozený král Židů.
Politické pozadí klanění Tří králů
Herodes nařídil vyvraždění všech neviňátek - o několik století dříve starozákonní prorok Jeremiáš tuto událost předpověděl. Herodes věděl, že po jeho smrti po něm nikdo nebude truchlit - shromáždil tedy děti z bohatých vrstev a držel je v zajetí, kdy zároveň nařídil, že po jeho smrti mají být popraveny. Tímto si zajistil, aby alespoň rodiče těchto dětí po něm uronili slzu, a to jakýmkoliv způsobem. Dodnes jsou údajná těla Tří králů v Kolíně relikvií, které se klaněli snad všichni představitelé církevní i světské moci; relikvie jednoduše tuto moc relikvie mají. Snad právě i skutečnost, že Tři králové, kteří jsou "králi", "mudrci", astrologové a navíc bohatí lidé, kteří se sklánějí před chudobou, pronásledováním a nevinnosti, jsou pravým klíčem k úspěchu legendy o Třech králích.
Tři králové symbolizují věčnou připomínku Kristova narození
Mnoho lidí dnes velmi těžko uvěří, že několik lidí sleduje několik let oblohu, spatří astronomickou událost a vyběhne z příbytku s truhlou plnou zlata jen proto, aby se šel poklonit zcela neznámému novorozenci 1200 kilometrů od místa jejich ( údajného ) bydliště. Fakt je, že Tři krále zmiňuje pozuje jedno evangelium a fakt je, že přibližně v roce 7 př.n.l. skutečně došlo k astrologické a pravděpodobně i astronomické udíálosti. Možné však je cokoliv a Tři králové pro současnost znamenají totéž, co pro společnost tehdejší - odvahu, víru, bohatství, vzdělání a vůli; zejména pak věčnou připomínku Kristova narození.
Existuje proroctví, že nma východě se narodí král, který ovládne svět a stane se tak Mesiášem
S pomocí nejmodernější techniky se dnes můžeme podívat na to, jak vypadala obloha přesně v roce, kdy se měl Kristus narodit. Trojitá konjunkce Jupiera, Saturnu a Venuše - ve skutečnosti se však pravděpobně jednalo o kombinaci několika jevů, kdy jedněmi mohly být astrologické konjunkce a následně NOVA, tedy velmi jasná ( dvojhvězda ) o několik týdnů později. V Betlémě se nachází místo, kde se měl údajně Kristus narodit, a které spravují protestantská, katolická i judaistická církev, tedy Židé.
Některé informace lze nalézt i v evangeliích, které nebyly Církví zařazeny do Nového zákona. O Třech mázích se lze dočíst i v protoevangeliu dle Jakuba ze 4. století (kap.21-23), v pseudoevangeliu le Matouše z 6. století (kap. 16-17), a nebo v Arménském evangeliu o Ježíšově dětství z konce 6. století (kap. V, 10), ve kterém lze dohledat již i jména těchto mudrců – Kašpar, Melichar a Balthasar.
Pamatujeme si však , že právě zkratkou jejich jmen K+M+B jsou tradičně 6. ledna označovány dveře domů. Tři písmena společně s datem pak jsou zkratkou latinských slov požehnání „Christus (řecky Christos: Pomazaný, Mesiáš) mansionem benedicat“, vyjadřující „Kristus ať požehná (toto) obydlí“. Ve starých syrských textech, jsou tři mágové popisováni jako chaldejští králové a jejich synové.
Zařazení kalendáře:
AKTUÁLNÍ PŘESNÝ ČAS
Nový obsah
Oblíbený obsah
- 1 of 28
- »»